Interne activiteiten

Voor het onderdeel interne activiteiten (workshops) en externe activiteiten heb ik, door middel van mijn zelfassessment, keuzes gemaakt die aansluiten bij mijn leerdoelen. Omdat ik onzeker ben over mijn klinisch redeneren, heb ik gekozen voor de workshop acute zorg, farmacologie, wondzorg en voor de externe activiteit OK. Dit zijn drie workshops en één externe activiteit gericht op medische onderwerp(en) die dagelijks voorkomen in het ziekenhuis en de thuiszorg. 

Om meer inzicht te krijgen, heb ik deze activiteiten gekozen om kennis op te doen, mogelijke tips te verzamelen en praktische vaardigheden te oefenen. Dit helpt mij om mijn onzekerheid rondom klinisch redeneren te verminderen, mezelf verder te ontwikkelen en mij beter voor te bereiden op mijn toekomstige rol als verpleegkundige in het ziekenhuis of de thuiszorg. 

Daarnaast heb ik gekozen voor de externe activiteit Alumni First Date, omdat ik tijdens deze bijeenkomst in gesprek kan gaan met verschillende zorgprofessionals. Dit biedt mij de kans om inspiratie op te doen en een beter beeld te krijgen van de verschillende rollen binnen de zorg.

Klinisch redeneren is eigenlijk het systematisch en kritisch nadenken over bepaalde situaties van patiënten. Het is de bedoelding dat er met de kennis die je hebt tot de juiste besluitvorming kan worden gekomen om de beste zorg te leveren.

In het ziekenhuis zijn er complexe en acute zorgsituaties waarin je als verpleegkundige korte zorgmomenten hebt en snel moet handelen. In de thuiszorg draait het meer op observaties en veranderingen in de gezondheidstoestand bij langdurige zorg. Beide vakgebieden verwachten daarom dat een verpleegkundige sterk klinisch redeneert om verantwoorde en onderbouwde beslissingen te nemen.

Iedere verpleegkundige is verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces. Dat betekent dat de verpleegkundige ook naast school, stage of werk educatief actief blijft om kennis te vergaren. Alleen zo blijft de verpleegkundige up-to-date en ontwikkelt hij of zij professionele leiderschap. 


Workshop: Acute zorg 

Mijn eerste interne activiteit was de workshop ''acute zorg''. Deze workshop sprak mij aan, omdat ik in de toekomst misschien in het ziekenhuis wil werken. Ik weet echter nog niet welke afdeling of specialisatie het beste bij mij past, dus zag ik deze workshop als een kans om meer te leren over dit vakgebied. De workshop bestond uit twee online bijeenkomsten, die beide interactief waren

Het eerste deel bood ons verdieping in de acute zorg. We kregen we een overzicht van de verschillende plekken waar je als verpleegkundige kunt werken binnen de acute zorg, evenals de specifieke eisen die daarbij horen. Ook werd er uitgelegd hoe het werkt als je wilt specialiseren via een duaal traject. Vervolgens kregen we een interactieve opdracht, waarbij we in groepen werden verdeeld. We moesten binnen 10 minuten met elkaar bespreken hoe een werkdag in de acute zorg eruitziet, met als doel te achterhalen of ons beeld overeenkomt met de werkelijkheid. We hadden huiswerk gekregen met een oefentoets die we moesten maken voor de volgende les.

In het tweede deel bespraken we de oefentoets over acute zorg en behandelde we casussen volgens de ABCDE-methodiek. We kregen hierop feedback van zowel medestudenten als de docent.

Het was een heel leerzame workshop waar ik veel baat bij had. Ik kreeg een duidelijke kijk op wat acute zorg precies inhoudt en de werkprocessen binnen dit vakgebied. Doordat ik nog geen voorkeur heb voor een specifieke afdeling of specialisatie, bracht deze workshop mij op ideeën en nieuwe opties.

Het stukje peerfeedback kwam ook weer naar voren, waardoor ik kritische vragen kom stellen bij de casus en hierop waardevolle feedback kreeg. Deze workshop gaf mij opnieuw de reflectie dat ik mij verder moer ontwikkelen op het gebied van klinisch redeneren. Hier ga ik actief aan werken door dit verder te oefenen op school en tijdens mijn stage, zodat ik mij als verpleegkundige verder kan ontwikkelen en dit na mijn afstuderen beter kan toepassen in de praktijk. 

Door de ABCDE-methodiek goed te beheersen, vergroot ik mijn zelfvertrouwen. Dit is essentieel voor leiderschap, omdat het rust, stabiliteit, kalmte en zekerheid uitstraalt, waardoor zowel het team als de patiënt vertrouwen krijgen in mijn beslissing.

Workshop: Farmacologie en medicatieveiligheid 

Mijn tweede interne activiteit was de workshop ''Farmacologie''. Ik heb deze workshop gekozen, omdat ik meer inzicht wilde krijgen in medicatie en de rol van klinisch redeneren bij het toedienen van medicijnen.

Tijdens deze workshop heb ik geleerd over de werking van verschillende soorten medicatie en kreeg ik dieper inzicht in hoe medicijnen hun effect in het lichaam hebben. Daarnaast gingen we in op verschillende toedieningsvormen van medicatie. Het resultaat van deze workshop is dat ik nu meer kennis heb over de werking van medicijnen en het proces in het lichaam. Met deze informatie kan ik mijn klinisch redenen verbeteren.

Met deze opgedane kennis kan ik in de praktijk de zorg voor patiënten verbeteren in het ziekenhuis en de thuiszorg. Door bijvoorbeeld een voorlichting te geven over medicatie en hoe deze werkt. Ook kan ik eerder signaleren wanneer bijwerkingen optreden. Dit zal mijn verpleegkundig leiderschap versterken, omdat ik een leidende rol kan nemen bij het informeren van collega's over medicatie. 

Workshop: Wondzorg

De laatste interne activiteit was de workshop ''wondzorg''. Ik heb voor deze workshop gekozen, omdat ik dit regelmatig tegenkwam in het ziekhuis en thuiszorg,  en meer verdieping wilde krijgen in de zorg voor acute wonden en decubitus.

Tijdens de workshop moesten we als groep een decubituswond uit de praktijk analyseren en deze uitwerken volgens het WCS-classificatiemodel en het TIME-model. Elke groep moest vervolgens zijn uitwerking presenteren, waarna we feedback kregen. Daarnaast werden er casussen besproken en kregen we uitleg over wondmaterialen, wat bijdroeg aan mijn ontwikkeling in het maken van betere keuzes voor wondzorg in de praktijk.

Met de kennis die ik heb opgedaan tijdens de workshop kan ik wonden beter observeren en mijn klinisch redeneren verbeteren. In een leidende rol kan ik mij bevindingen beter indiceren en deze doorgeven aan de wondverpleegkundige, zodat ik hen op de hoogte kan stellen van de toestand en eventuele veranderingen van de wond. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin